Triple X Factor

30 Aug 2021

Triple X Factor is een goed speelbaar werk voor xylofoon[of marimba] solist met begeleiding van ongestemd slagwerk en 2 pauken. Veel ongestemde slagwerkgroepen hebben wel een slagwerker in huis die ook gestemd slagwerk speelt. Het repertoire voor louter 1 speler op mallets en ongestemd slagwerk is echter vrij beperkt. Dit werk leent zich dan ook goed als intermezzo in een concertprogramma om de speler van gestemd slagwerk [ook de instructeur/dirigent kan zich eventueel manifesteren in deze rol] in de spotlights te zetten. 

In mijn tienerjaren trad ik regelmatig op als xylofoonsolist met orkestbegeleiding. Dit was begin tachtiger jaren, een periode waarin de xylofoon flink aan populariteit won. Dit kwam omdat HaFa- componisten, zoals Willy Hautvast en Harm Evers, toen populaire werken voor xylofoonsolist met orkest gingen componeren. Dit waren steevast nummers in galoptempo waarbij de solist met veelal snelle zestiende noten met een sprankelend geluid goed boven het orkest uit kwam. Steevast echte publieksnummers.

Met deze insteek heb ik ook Triple X Factor trachten te schrijven. Een drietal klassieke melodielijnen vormen de basis van het werk. Deze worden steeds ingeleid door een intro van de pauken. Het eerste deeltje, in statige menuetvorm, is gebaseerd op een trompetmelodie van barokcomponist Jean Philippe Rameau. Hierna volgt een mars gedeelte waarbij een militair pijperfluitmelodietje de basis vormt. De 3e melodie, gebaseerd op 4 tonen uit een paukenetude van Franz Kruger, wordt qua stijl eerst als een middeleeuwse dans gespeeld waarna hij in de finale terugkeert en het geheel afsluit met snelle zestiende noten in een opzwepend galoptempo.

Jan Schipper

Gerelateerde titel(s)